måndag 8 december 2008

Bäst söder om malmö!

När jag gick i högstadiet skulle alla som ville ta med fikabröd som vi skulle sälja med kaffe på någon öppen-skoldag. Pengarna skulle gå till välgörenhet och så långt allt gott. Klart man ska ställa upp tänkte jag och satte igång med att baka en sockerkaka. För att spara lite tid öste jag snabbt ner alla ingredienserna i en stor bunke och började vispa. Någonstans mitt i det här kom mamma och påpekade att man måste vispa ägget och sockret först, innan det andra. Hmm, det kan väl inte spela så stor roll tänkte jag, allt ska ju ändå blandas?

Sockerkakan kom ut ur ugnen hård som en tegelsten. Ja, mamma hade rätt igen och det slutade med att jag köpte kakor på konsum och la i en egen burk.

Så man kan ju utan att överdriva säga att baka inte är min starka sida. Matlagning inga problem  men bakning fungerar bara inte!

Något jag däremot alltid bakar, varje år, är saffransbullar. Älskar lukten av nybakade små lussekatter. Så även i år. Lyckades till och med hitta alla ingredienserna här i spanien, jäst, saffran, kesella med mera. 

Och när vi senare på kvällen hade lite adventsfika sa våran vän/granne Caner att det var de bästa lussebullarna söder om malmö! 

Det ni ;)

Inga kommentarer: