tisdag 9 september 2008

Sthlm - St Feliu på 48h

Resan började egentligen i Girona i fredags eftermiddag. Andreas hade precis kommit ner efter att ha jobbat sin näst sista vecka i Skavsta (trodde han). Då kom schemat för nästa vecka och efter några samtal till Irland fram och tillbaka skulle han helt plötsligt börja jobba här nere redan på tisdag (idag). Efter lite snabbt överläggande kom vi fram till att det var lika bra att vi tog oss till Sthlm för att hämta bilen så snart som möjligt. Vi hade egentligen tänkt vänta ytterligare en vecka eftersom vi trodde att han skulle fortsätta att jobba i Skavsta till dess.

Vi missade tyvärr sista flighten hem till Sthlm på fredagen som skulle gett oss lite mer tid men inget att göra åt det. På lördag morgonen åkte vi in till Girona och satte oss på flyget mot Sthlm. Landade i dimma, ösregn och 12C på Skavsta vid tvåtiden... hade redan glömt hur kallt Sverige kan vara i Sep. Träffade Mormor och Morfar snabbt på parkeringen på Skavsta för att lämna nyckeln till min bil, som dom ska köra ner (dock inte på 24h). Sen full fart upp mot Sthlm. Ut till Sollentuna för att hämta golfklubborna och få lite välbehövlig mat (tack Lillian!) sen till söder... Grillen, knivarna, stereon, mixerna och allt annat som e knepigt att frakta med flyg. Snabbt in i bilen! Nu började tiden rinna iväg...vi ville helst nå malmö innan natten.

Lämnade söder 1925 två timmar senare än planerat med 297mil framför oss. Vid den här tiden regnade det fortfarande oavbruten vilket ledde till att vi fick ge upp för natten i Jönköping redan för att inte vara helt slut dagen efter. Kl 2330 kröp vi väldigt trötta ner i sängen på hotellet vi hittat i Jönköping.
Söndag 0800, rullade bilen längs E4 igen efter en rejäl hotell frukost. Sista stoppet i Sverige var på Coop i malmö där vi stannade för att inhandla lite viktiga "svenska" förnödenheter som inte säljs i Spanien. Lakrits, kokosmjölk, kanel, knäckebröd... Sedan fullfart, över Öresundsbron och genom Danmark utan stopp till båten i Roedbyhavn. 1400 dockade båten in i Puttgarten då hade vi fått lite lunch och fått sträcka på benen ombord, laddade för ytterligare 9 timmars körning.

Sen gick allt väldigt smidigt tills ca 10mil norr om Frankfurt där GPSen började varna för kraftiga köer framför oss. Den hade haft rätt om alla liknande saker tidigare så vi beslöt oss för att göra en avstickare från autobahn med hjälp av GPSen. Den ledde oss verkligen på en avstickare... ner i dalar, över kullar, genom skogar och byar... vid ett tillfälle höll vi till och med på att krocka med två lösa kossor som promenerade mitt i vägen, vilket äventyr! När vi trodde vi aldrig skulle få se civilisationen igen kom vil tillbaka upp på autobahn. Vår lilla avstickare hade säkert tagit längre tid än kön men vi fick ett riktigt äventyr iaf! :)

Sen blev det dags att hitta hotell igen och vi hamnade i Karlsruhe strax innan gränsen mot Frankrike. Även här ett riktigt bra hotell med en stor härlig säng där vi somnade lättvaggat efter en öl och lite chips.

Nästa morgonen ringde väckarklockan vid 0630. En ny härlig hotellfrukost och sen iväg igen. Bara 115mil kvar nu. Bara en timme och sen in i Frankrike. Vi hade blivit varnade innan, bla av hotel portiern att man skall passa sig för Franska trafikpolisen... tillskillnad från tyskarna (som inte bryr sig alls och inte har några gränser)är de tydligen extremt hårda på hastighetsgränserna så nu blev det att sakta ner. Fast Frankrike är otroligt mycket vackrare att fara igenom så det gjorde inte så mycket. Lunch strax utanför Lyon... otroligt att vi lyckades beställa någon mat överhuvudtaget med vår svensk-engelsk-spansk-katalanska...

Kl 1952 rullade vi in i St Feliu efter lååånga sista timmar genom syd frankrike.

Bilen gick bra och vi kom fram välbehållna men man e inte så sugen på att åka bil på ett tag framöver. Fast i och för sig, kanske en tur ned-cabbat längs med kusten imorgon innan jobbet :)