lördag 27 september 2008

Plantering

Har ju glömt att berätta om mina framgångar(snart iallafall) i kryddträdgårdskonsten.

Min plan när det blev klart att vi skulle flytta till Spanien var ju att ha massor av härliga kryddväxter på balkongen. Väldigt optimistisk begav vi, de andra inte riktigt lika exalterade, oss iväg till närmaste plantskola för att köpa härliga plantor med basilika, mynta, timjan, koriander osv. men... Nix pix glöm det! Om man ska ha kryddväxter i det här landet så ska man tydligen odla själv. Så sagt o gjort, jag köpte jord, frön och små söta plastkukor att så i och fortfarande i gått mod sådde jag sen allt i fina rader hemma på balkongen.

Hur det ska gå nu är en större fråga. Alla som känner mig vet att det här med blommor aldrig har varit min starka sida, generna till trots. Har till och med en gång faktiskt lyckats torka ihjäl en kaktus. Nu skall dessa små krukor skötas varje dag med kärlek och omtanke. Dem ska ha vatten, men inte för mycket. Dem ska ha sol, men inte för mycket. Dem skall va ute, men kanske inte på natten om det blir för kallt. Suck. Men jag ska inte ge mig den här gången! Det kommer att bli fina kryddor...


Något Andreas sedan så snällt påpekade är ju att vi ska vara borta en hel månad i November "Vem ska vattna dem då?" Hmm, jag hade ju inte riktigt tänkt så långt i all iver men jag får väl försöka hitta nån kärleksfull fadder som kan förbarma sig över mina små frön en månad.

Nu undrar ni självklart, hur ska det gå?

Ni behöver inte vara oroliga, jag kommer er fullständigt uppdaterade!

Kram J

Inga kommentarer: