fredag 31 oktober 2008

Jalusi-reparatör-gubbar

Ut till våran balkong från vardagsrummet är det två stora skjutdörrar i glas. Utanför dessa ska det vara ett jalusi (i trä eller metall eller nåt?) som man kan hissa ner för att mörklägga i vardagsrummet och för att stänga ute sol/väder/vind/tjuvar etc. Man hissar det upp och ned med en liten elmotor som är styrd från en knapp på väggen. Jättesmart!

Tyvärr har det varit helt trasigt ända sedan vi flyttade hit. Det har inte varit något som helst problem med det eftersom det varit kalasväder och vi soltörstande svenskar gärna får lite extra sol. 

Men nu när hösten kommit även hit och vi skall vara borta en hel månad såg vi till att hyresvärden skickade hit två stycken reparatörsgubbar. Andreas (som kan en hel del spanska) pratade med dem på telefon och bestämde att de skulle komma på eftermiddagen. Sen åkte han till jobbet. Kvar blev jag med mina få ord katalan/spansk/engelska. Först ringde dem på telefonen och jag lyckades med så mycket som att förklara min adress och att jag var hemma. Har egentligen ingen aning om det var det dem frågade... Men efter ca en halvtimme kom dom och ringde på dörren iaf! Nu sitter jag här i vardagsrummet och tittar på när dem håller på och river hela väggen (!?!) för att komma åt den där lilla el-motorn bakom. Hoppas bara att de fattade att de måste sätta ihop allting idag igen.... 

Imorgon åker vi ju på semester och utanför regnar det mer än någonsin. För er som har varit här (eller sett bilder) kan jag meddela att man inte ens ser bergen på andra sidan byn för allt regn!!! 

Kommer med en ny uppdatering under kvällen!

Kram J


Inga kommentarer: